Thursday 20 November 2014

Kos belajar lesen kereta di skem

Assalamualaikum.
Disini saya nak share tentang kos yg saya bayar semasa mengambil lesen kereta di SKEM Gombak.

Mula-mula saya bayar RM450. Ni harga promosi student UIA. Dan saya pun dh ada lesen motor CDL. Tu yg murah sikit tu.

Lepas tu saya kene renew lesen kereta L saya RM32.00 utk tempoh 3 bulan. Lame jugak la nak dptkn tarikh untuk test jpj. Saya mula masuk dulu oktober 2013 and saya dpt tarikh test november 2014. Bayangkanlah berapa lama tu. Dah memang sah la L saya mati.

Kemudian saya kene tambah bayar lagi RM150 sebab ada pertambahan sistem mata pelajaran iaitu RPK (Rutin Pemeriksaan Kenderaan), RSM (Rutin Sebelum Memandu), z-cross dan s-cross.

Disebabkan litar yang baru kat SKEM tu dah siap, saya pun nnt akan di test di litar yg baru. Nak x nak saya kene la tambah 2 jam belajar lagi yg mana satu jam RM35. Untuk 2 jam RM70 la. Melayang lagi duit saya.

Dah lepas lulus test JPJ kene buat lesen sendiri kat kaunter JPJ. Dah sampai kt kaunter kene tgkp gmbr yg background dia putih. Dia x terima yg background dia biru. So, byr jela RM10 utk 4 kpg gmbr pasport. Tambah skali dgn photstat ic, lesen motor n lesen L RM0.80.
Lepastu bila dh smpai kaunter kne byr lg RM25.

So, jumlah keseluruhan RM450 + RM150 + RM70 + RM32 + RM10.80 + RM25 = RM737.80.

Selamat memandu!

No comments:

Post a Comment